درس گفتار حسين سرفراز

 در پي يافت پيام هاي پنهاني تبليغات يا  mv49.jpg

 چگونه آگهي تجاري يا تبليغات بازرگاني را تجزيه و تحليل کنيم؟

درون تبليغات بازرگاني يا آگهي هاي تجاري که روز و شب در ميان شهر و خيابان ها و حتي کوچه هامان، در فروشگاه ها و مراکز خريدمان، در رسانه ي ملي مان، تلويزيون و حتي راديو مي بينيم و گاه مي شنويم، فراتر از آنيست که چشم ظاهر ديده و گوشي شنيده است.آگهي موثر همچون ديگر گونه هاي ارتباطي درصورتي به بهترين نحو عمل مي کند که نيازها و اميال و خواسته ها ي مصرف کنند ه ي پذيرا را به يکديگر پيوند دهد- پيوند و رابطه اي که هم مي تواند حسي و بصري باشد و هم بسيار حساب شده.

 پرسش هايي که در ادامه ي نوشتار بدان پرداخته ايم، به پروراندن آگاهي نسبت بدان فرايند ياري رسانست.مي توان آنها را در گروه هاي کاري بصورت مباحثه و يا بصورت فردي در تحليل تبليغات بکاربست.با يافتن پاسخ هايي براي اين پرسش ها، از کشف پيام ها و معناهاي موجود شگفت زده خواهيد شد!

1- جو / فضا يا زمينه ي کلي آگهي چيست؟ چه حالت يا وضعيتي را بوجود مي آورد؟ چگونه آنرا بوجود مي آورد؟

2-طراحي اين آگهي چگونه است؟ آيا از تعادل مرکزي يا گونه هاي ديگر بهره برده است؟عناصر يا مولفه هاي اساسي آن چگونه چيده شده، مرتب گشته اند؟

3-رابطه ي ميان عناصر تصويري و مواد و موضوعات نوشتاري چيست و اين امر چه چيزي را براي ما بازگو مي کند؟

4- نحوه ي استفاده از فضا در آگهي چگونه است؟ آيا" فضاي سفيد"  در آن بسيار است يا پر از عناصر و اشکال گرافيکي و نوشتارست؟

5- چه نشانه ها و نمادهايي در آن يافت مي کنيم؟ آنها در اثرگذاري آگهي چه نقشي را ايفا مي کنند؟

6-اگر در آگهي اشخاصي( اعم از انسان/ مرد، زن، کودک و يا حيوان) وجود دارد، چه ويژگي هايي دارند؟ درباب حالات چهره، ژست و قيافه ها، مدل و حالات مو، سن، جنس، رنگ مو، قوميت، تحصيلات، شغل، روابط آنها با يکديگر و... چه مي توان گفت؟

7-پيش زمينه ي طرح آگهي چه چيزي را براي ما بازگو مي کند؟ رويداد آگهي در کجا رخ مي دهد و اين پيش زمينه چه معنايي بدنبال دارد؟

8-چه عمل/ کنشي در آگهي رخ مي دهد و چه معنايي بدنبال دارد؟(اين امر ممکنست تحت عنوان plot/موقعيت يا طرح آگهي /توصيف شود.)

9- چه درون مايه اي/هايي را مي توان در آگهي مزبور يافت؟ موضوع آگهي چيست؟( پلات يا طرح يک آگهي ممکنست شامل مرد و زني ياشد که درحال نوشيدن اند لکن درون مايه ي آن مي تواند حسادت، خيانت، آرزو، عشق و ... باشد.)

10- در باب زبان بکار رفته در آگهي چه مي توان گفت؟ آيا واقعا اطلاعاتي را فراهم نموده يا سعي دارد تا نوعي واکنش عاطفي را توليد کند؟ و يا هردو؟ چه فنوني توسط مبلغ بکار گرفته شده: طنز، جناس کلمات، تشبيه، کنايات جنسي و...؟

11- اندازه و نوع قلم بکار رفته در نوشتار آگهي چيست و چه تاثيراتي را منتقل مي کند؟

12-چه آيتم/ موضوعي مورد تبليغ واقع شده و نقش آن فقره در فرهنگ و جامعه ي ايراني چيست؟

13- در باب داوري زيباشناختي چه مي توان گفت؟ اگر آگهي مزبور يک قطعه عکس است، نماي آن از چه نوعي است؟ نماهاي بلند/لانگ شات/، متوسط/ مديوم شات/ و نماي نزديک/ کلوزآپ/ هر يک چه معنا و اثري بدنبال دارند؟ در باب نور، استفاده از رنگ، و زاويه ي نما يا ديد چه مي توان گفت؟

14-چه نگرش هاي جامعه شناختي، سياسي، اقتصادي، يا فرهنگي بطور مستقيم و غير مستقيم در آگهي منعکس شده است؟ يک آگهي ممکنست درباره ي يک جفت جين آبي باشد لکن بطور غير مستقيم امکان آنست که  به موضوعاتي چون تبعيض جنسي، از خود بيگانگي، تفکر قالبي/ کليشه اي، همرنگي با جماعت، تضاد و شکاف بين نسل ها، تنهايي و انزوا، نخبه گرايي و تمايز ميان فرهنگ والا و فرهنگ عامه پسند و غيره دامن زند. 

برگرفته اي آزاد از کتاب آرتورآسابرگر پروفسور ارتباطات دانشگاه سان فرانسيسکو امريکا با عنوان:

Signs in Contemporary Culture: An Introduction to Semiotics 

  

/ 19 نظر / 11 بازدید
نمایش نظرات قبلی

خسته نباشیhttp://www.majara.persianblog.ir/

راحیل

ای جویندگان ، به عشق بیایید گمشده ی شما اینجاست .

مهدی یوسفی

با سلام آسیب شناسی مباحث موجود فلسفه رسانه را در وبلاگ بنده بخوانید...

دكتر مجتبي كرباسچي

سلام با " اشعار متنوع عاشقانه به مناسبت " والنتاين" از شاعران نامي و " گلدون دل ِ نازك و دیوونه من " ( دلنوشته قبلي ) بروزم منتظر حضور سبزتان هستم " صاحبدلان "

فهميزی

مطلبی بصورت تصادفی در وبلاگی دیدم که در وبلاگ خودم کپی کردم.واقعا شوک آور بود بخوانید تا ببینید در این مملکت چه فجایعی رخ می دهد

معلم جهانی

علم تفكر زيرساخت اصلي دانايي و هوشمندي انسان است. از اين رهگذر، مي‏توان آنرا به فرمول ژنتيكي دانايي تعبير كرد. بعبارتي اندازه و ويژگي‏هاي دانايي افراد ارتباط مستقيمي با ويژگي‏ها و روش‏هاي تفكر آنها دارد. به همان اندازه كه تكنولژي، در تأمين خواسته‏هاي انسان و تغيير كيفيت آنها نقش داشته است علم تفكر (جدا از اندازه اطلاعات) مي‏تواند در تحقق هوشمندي و آگاهي انسان مؤثر باشد. درواقع مي‏توان گفت كه علم تفكر تكنولژي هوشمندي و روش‏هاي دانايي است و اين موضوع تأثيرات بسيار تعيين‏كننده و اساسي خود را در حل مسائل (جداي از مقوله اطلاعات) بجا مي‏گذارد... از اين ديدگاه، با تحليل شخصيت معلم بزرگ، ايليا «ميم» به نتايج جالبي برمي‏خوريم كه به نوعي مي‏تواند نمايانگر ابعادي از اين تكنولژي هوشمند باشد. در وبلاگ ما با انواع جدیدترین و بدیع ترین روش های تفکر و تکنولوژی ذهن آشنا شوید . منتظریم

دوست

جشنواره وبلاگ نویسی اندیشه به مسائل اجتماعی ایران.

انجمن علمی دانشکده علوماجتماعی تهران

جشنواره علمی دانشجویی وبلاگ نویسی باموضوع اندیشه به مسائل اجتماعی ایران تا 24 فروردین تمدیدشد برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید به سایت جشنواره یه سری بزنید.www.sfblog.ir

Kamran

سلام دوست عزیز در حال نوشتن رساله ای دربارهء زبان تبلیغات بازرگانی هستم. در اینترنت جستجو می کردم که با وبلاگ شما آشنا شدم. پرسشهایی که مطرح شده اند برایم بسیار مفیدند. پاسخ در چه کتابی داده شده است و آن را چگونه تهیه کنم؟ البته منبع را نام برده اید اما می خواستم بدانم تجمه ای از آن موجود است؟ دیگر اینکه آیا کتابی در این زمینه می شناسید؟ پیشاپیش از راهنماییتان سپاسگزارم. کامران