فرهنگ و ارتباطات

کتاب
نویسنده : حسین سرفراز * مطالعات فرهنگ و ارتباطات - ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/۳٠
 

مرور ادبیات درباره وضعیت جوانان در ایران و تعیین موضوعات اولویت دار در ارتباط با جوانان کشور

به کوشش دکتر علی اکبر تاج مزینانی و همکاران( فریده عقیلی، حسین سرفراز، رحمان علیزاده و دیگران...)

ناشر: نمایندگی یونیسف در ایران

سال انتشار: 1390

این مجموعه در سیزده فصل با رویکرد سیاستی به مسئله مطالعات جوانان و جوانی در ایران نگاشته و گردآمده که عناوین فصول کتاب عبارتند از : 1- جمعیت، 2-آموزش، 3- اشتغال، 4- فقر، 5- بهداشت و سلامت، 6- جرم و بزهکاری، 7- مشارکت، 8- جهانی شدن و مهاجرت، 9- فناوری های اطلاعات و ارتباطات، 10- رسانه ها، 11- اوقات فراغت، 12- بهزیستی (اجتماعی- روانی) و 13- جمع بندی و نتیجه گیری.

در این مجموعه، بنده فصل نهم یعنی فناوری های اطلاعات و ارتباطات را تألیف کرده ام که سعی داشته به پرسش هایی از قبیل اینکه میزان مصرف رسانه ای جوانان ایران چه قدر و چگونه است، سطوح دسترسی، دخالت عوامل قشربندی اجتماعی در استفاده و کاربری چگونه بوده، چه فناوری هایی را می توان یافت که مختص جوانان باشند، نوع تعامل والدین با جوانان در رابطه با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و در نهایت ارزیابی سیاست ها و برنامه های دولتی و تاحدی هم غیر دولتی در این زمینه، پاسخ بگوید...




 
comment نظرات ()

 
آزمون
نویسنده : حسین سرفراز * مطالعات فرهنگ و ارتباطات - ساعت ٤:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/٥
 

آزمون میان ترم درس نظریه های فرهنگی نیمسال اول 90-91

1- در زیر چند گزاره راجع به مفهوم فرهنگ آمده است. با توجه به آنچه که تا کنون راجع به تعاریف و کاربرد این مفهوم خوانده اید، در مورد هر یک از گزاره ها و با ذکر نمونه به  بسط تعریف مفهوم فرهنگ و تعیین کاربردهای آن بپردازید:

الف- تفاوت های فرهنگی بسیاری میان آسیا و امریکا وجود دارد.

ب- استاد فرد بافرهنگی است.

ج- موسیقی رپ اغلب درون خرده فرهنگ ها و به منظور اثبات هویتی بکار رفته است.

د- تهاجم فرهنگی ارزش های جامعه ما را نشانه رفته است.

ه- فرهنگ روح تمدن است.

ی- فست فودها فرهنگ خاصی را بر مبنای ارزش های مشخصی ترویج می کنند.

2- به لیست فعالیت های فرهنگی زیر توجه کنید؛ هر یک به نحوی نمایانگر جنبه یا وجهی از آن چیزی است که نامش را "فرهنگ ایرانی" نهاده ایم.شما بر اساس تفاوت میان فرهنگ والا(متعالی)، فرهنگ توده ای یا فرهنگ عامه پسند موارد را دسته بندی کنید. چه شاخص هایی و بر اساس کدام مبانی یا چارچوب نظری در این دسته بندی ملاک بوده است؟ آیا مثلاً والدین شما یا پدربزرگ و مادربزرگ تان هم در این موضوع دیدگاهی شبیه شما دارند؟ آیا مثلاً یک "عرب" ایرانی هم در این دیدگاه مشابه شما عمل می کند؟ 

- خرید از مرکز تجاری میلاد نور تهران

- خرید از بازار بزرگ تهران

- غذا خوردن در یکی از شعب پدیده شاندیز

- غذا خوردن در فست فود پدر خوب

- خرید آنلاین یک نسخه از رمان "دا" از سایت انتشارات سوره مهر

- خرید یک نسخه از رمان"دا" از نمایشگاه دائمی کتاب های مذهبی در حرم مطهر 

- تماشای سریال" عشق ممنوع "از شبکه ماهواره ای  Gem

- تماشای خبر بی بی سی فارسی

- تماشای خبر ساعت 21 شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران

- خواندن روزنامه شرق

- خواندن روزنامه هفت صبح

- خواندن مجله مهرنامه

- خواندن مجله خانواده سبز

- گوش دادن به موسیقی شهرام ناظری

- گوش دادن به موسیقی شهرام شب پره

- گوش دادن به موزیک مدونا

- بازدید از گالری هنری لیلی گلستان

- بازدید از حسینیه جماران

- نصب قاب دیواری "ان یکاد" در اتاق خواب

- نصب پوستر "صادق هدایت" در اتاق خواب

- مقنعه سر کردن زیر چادر مشکی

- پوشیدن مانتوی چسبان قرمز 

- نشستن پای منبر حاج آقای انصاریان

- حضور در کلاس درس اخلاق حاج آقای مهدوی کنی 

3- در تحلیل روانکاوی فرهنگ، گونه انسان بیمار در برابر انسان سالم یا عادی نشاندار است. به  شکلی که مثلا فروید مطالعه خود را بر اساس یافته های کلینیکی خویش به کل فرهنگ و تمدن تعمیم می دهد. ژاک لکان روانشناس فرانسوی پسافرویدی است. نخست با ارجاع به نظریات و مفاهیم لکانی، گذار وی از فروید و دوگان انسان بیمار/ انسان عادی را تبیین کنید. حال به نظر شما لکان و نظریات وی می تواند نحوه هویت یابی در شخص را تبیین کند؟ یادتان باشد لکان از مفاهیمی چون آینه و فالوس( نماد مردانگی) بطرز استعاری بهره می برد.

4- پیر بوردیو نظریه پردازی است که سعی دارد تا تقابل برانداز ساختار و عاملیت را به سوی یک تقابل دیالکتیکی پیش ببرد. به نظر شما تأکید بوردیو بر طبقه در تحلیل فرهنگ آنهم از چشم اندازی فراتر از نظریات مارکس و وبر، چگونه در راستای آشتی پذیر کردن هر چه بیشتر ساختار  اجتماعی و عاملیت انسانی نقش ایفا می کند؟تبیین کنید که آیا مثلا کنش فرهنگی  یک فرد مثلاً مصرف صرفاً بازتاب سرراست طبقه ای است که او بدان تعلق دارد؟ آیا می توان با استفاده از نظریات بوردیو از اختلافات و شکاف های درون طبقه ای مثلاً درون طبقه مسلط یا فرادست یک جامعه سخن گفت؟

 


 
comment نظرات ()